Academia Nae

Nae e partea luminoasa din noi si Catavencu e partea umbroasa

Pianul mut Miercuri, Decembrie 10, 2008

Filed under: bandajul serilor — academicianuNae @ 2:16 am

clapele-albe-in-intunericul-mut

În penumbra nopţii amuţite am atins o minimalizată apropiere de pianistul evreu Wladyslaw Spilzman.

Stăteam întins în camera mare pe colţarul albastru cu pianină neagră lângă fluxurile-mi neuronale cu arcuri bune.

Sintetizatoarele îmi displac enorm încercând superficial (precum manechinele de plastic din vitrinele cu iz de pluş) să înlocuiască sunetul mistificator al pianinei autentice .

Sufletul meu s-a simţit ispitit să se tămăduiască prin exteriorizarea interacţiunii stărilor interioare cu sunetul pianinei avec placă de bronz.

Pentru Wladyslaw Spilzman pianul era un instrumentar gnoseologic şi starea lui de exprimare naturală.

Trecând peste sumbritatea sfâşietoare de a-şi petrece familia la trenul gazării şi peste munca dezumanizantă din ghetou a evadat fiind ascuns într-un apartament cu cea mai mare iubire a lui: o pianină(după ani de zile în care ochii degetelor lui nu au văzut nimic asemănător clapelor cu corzi ).

Vecinii fiind germani persecutori fărâma lui de viaţă depindea de păstrarea pianului pe mute.

Familia-mi şi vecinii fiind scufundaţi în oniric, m-am aşezat pe scaun şi ca Spilzman mi-am plimbat degetele pe deasupra pianului amuţit( în  faţa tăcerii grăitoare) fără să ating clapele … dar vibrând răsunete sonore ale proiecţiei mintale.

 

3 Responses to “Pianul mut”

  1. Ligia Trinca Says:

    exista un film… voi incerca sa-mi amintesc numele… exista un film cu un evreu si o pianina… oare sa fie vorba despre viata in imagini a lui Wladyslaw Spilzman?

  2. […] umplu apartamentul şi casa scărilor, plutind înspre ruinele de vizavi, apoi se întorc ca un ecou mut, melancolicizat, urmate o tăcere sumbră, stranie, penetrând în suflurile nefeshului. […]

  3. Ligia Trinca Says:

    nu… nu e el… Wladyslaw Spilzman al meu risca prea mult… si moare in ecoul sunetului de pian… in ecoul ultimelor note din mult iubita lui pianina…


Lasă un răspuns

