Academia Nae

Nae e partea luminoasa din noi si Catavencu e partea umbroasa

Sine ira et studio 4 Sâmbătă, Martie 21, 2009

Filed under: bube pe suflet — academicianuNae @ 12:58 pm

iluminismul individualizat

Atît cît pot eu sa-mi dau seama, acesta e, în linii mari, proiectul educational al iluminismului. Vreme de doua secole acest proiect a functionat dînd nastere mai întîi Europei moderne si – prin aceasta – modernitatii planetare.

Iata însa ca, de cîteva decenii, proiectul acesta a intrat în criza. De ce? Si care e statutul acestei crize?

Voi raspunde transant: criza proiectului educational al modernitatii nu se datoreaza nici unor deficiente umane,

nici unora ale proiectului, ci – oricît de paradoxal suna – reusitei proiectului. E important sa sesizam faptul ca scopul pedagogiei individuale îl constituia pedagogia sociala, respectiv formarea unui corp social rational si national.

Or, cel tîrziu în anii ’60 ai secolului XX acest lucru e realizat. Esecul istoric al nazismului a eliminat tentatia unui nationalism structurat pe alte criterii decît cele rationale. Dupa „convalescenta“ ce a urmat razboiului s-a ajuns la conturarea unui alt echilibru al raportului dintre rational si national decît cel pe care-l cunoscuse lumea moderna.

Primatul Americii si dezvoltarea rapida a sectorului tehnologic în anii ’50–’80 (ambele consecinte ale razboiului) au scos – cel putin în parte – problema cetateniei de sub incidenta nationalului. Ascensiunea „specialistului“, atît în tehnica cît si în gestiunea socialului, reprezinta triumful absolut al metodei carteziene.
Fireste, eclipsarea nationalismului e legata de eclipsarea consecventa a disciplinelor umaniste, si asta deoarece „obiectul“ apologiei a devenit altul (bunastarea universala), ceea ce a dus, implicit, la schimbarea regulilor apologeticii. Nu literatura sau istoria pledeaza pentru bunastare, ci reclama, firma, brand-ul, catalogul etc.

Or, toate aceste noi forme ale apologeticii si-au creat o metoda proprie – care se dispenseaza aproape total de aportul disciplinelor umane. Acestora din urma nu le mai ramîne decît sa devina, în sfîrsit, „stiinte tari“, adica sa se integreze deplin ratiunii universale, dincolo de orice determinatie nationala. Istoricii vor ajunge astfel sa vorbeasca de agricultura Olteniei în perioada ocupatiei austriece (de pilda) la fel cum vorbesc inginerii de la barajul de la

Portile de Fier despre tipul turbinelor ce întretin functionarea centralei. Ceea ce înseamna ca particularizarea va dobîndi sens doar în functie de locul si de rolul temei particularizate în schema structurala a ansamblului.

În aceasta situatie, economia agricola a Olteniei în respectiva perioada va fi „un caz“, „un tip“, „o forma“ a structurii generale ce se cere înteleasa (aici, aceea a organizarii Imperiului Habsburgic), si nu reperul prin excelenta al întemeierii identitatii locale. Identitatea e data de întelegerea structurii, particularitatea (istorica sau regionala) acesteia e un

„domeniu de aplicatie“ al acestei structuri, la fel cum întretinerea turbinelor centralei de la Portile de Fier e un domeniu de aplicatie al cunostintelor generale de inginerie pentru specialistul din centrala.

Mecanismele imaginare pe care le gestionau disciplinele umane si-au pierdut importanta, pe de-o parte, în contextul ascensiunii altor forme de integrare nationala (de pilda, cele de tip administrativ), pe de alta, în urma reconfigurarii imaginarului social sub impactul mass-media. Ca atare, lipsite de dimensiunea lor apologetica (în raport cu statul national), precum si de monopolul lor asupra imaginarului colectiv, disciplinele sociale fie se modifica (stiintificizîndu-se si încadrîndu-se în corpul „stiintelor exacte“), fie intra în domeniul lui privacy, devenind o optiune subiectiva – printre altele – a anumitor indivizi (si, în consecinta, alimenteaza o anumita industrie a hobbyurilor).

Mihai Maci

Anunțuri
 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s