Academia Nae

Nae e partea luminoasa din noi si Catavencu e partea umbroasa

(Sine Ira et studio 5) Miercuri, Martie 25, 2009

Filed under: bube pe suflet — academicianuNae @ 1:41 pm

in spatele modernizarii

Banal, dar adevarat: astazi, natiunea moderna e un dat care se sprijina mai mult pe eficienta politicilor de colectare a impozitelor decît pe apologia pe care i-o procura disciplinele umane. Iar formulele supranationale spre care tinde viitorul au alt fundament si alti vectori (în principal de natura economica) decît cei pe care li-i poate pune la dispozitie cultura umanista clasica. Sigur ca aceasta din urma mai e amintita în mod circumstantial, tot asa cum –

de asemenea în mod circumstantial – regina Angliei poarta bijuteriile Coroanei, iar presedintele Frantei da receptii în fostele resedinte regale. E de bon ton si, în anumite medii, face parte din eticheta. Acum, în ceea ce priveste aceste „anumite medii“: ele sunt cele care vor actualiza una din dimensiunile cele mai importante ale culturii clasice – posibilitatea ei de a contura un orizont al interpretarii. Lumea de mîine va fi – asa cum se spune – una a informatiei. Întregul domeniu al mass-media va fi pus în slujba raspîndirii si a diversificarii informatiei.

Numai ca asta nu e suficient. Informatia trebuie interpretata. Interpretarile pe care le vor distribui mass-media vor fi schematice (chiar daca concurentiale – ele vor fi limitate la un anumit palier al interpreta rii) si vor corespunde anumitor scopuri ale ingineriei sociale. Nu va mai fi nevoie de cenzura, informatia va fi libera, însa posibilitatea de a o interpreta (în speta, posibilitatea multiplicarii palierelor interpretative) va fi un monopol de casta.

Altfel spus, diferenta dintre infobogati si infosaraci nu o va face nici televiziunea, nici retelele mobile, nici calculatorul, nici internetul, ci cartea clasica, cea cu file si coperti.

Va fi diferenta dintre cei capabili sa stapîneasca (prin interpretare) informatia si consumatorii de informatie (dependenti de o anumita schema de „digerare“ a acesteia). Aici se vede functia civica a culturii clasice si tot de aici e de sperat – dar nu într-un viitor apropiat – în revenirea ei. În rest cultura va fi doar atît: un domeniu al consumului privat.

În masura în care dimensiunea ei apologetica a cazut în desuetudine, ea nu mai prezinta nici un interes pentru stat (care e obiectivarea natiunii moderne) si e progresiv abandonata de acesta ca un sector neproductiv (continuînd un timp sa fie – în mod inertial – întretinuta). Sau e convertita într-o problema de imagine. Ca sa sintetizez: cultura umanista si-a pierdut principala ei functie sociala – aceea apologetica fata de statul national – si, în consecinta, a iesit din gratiile acestuia.

Ideile pe care ea le-a vehiculat de 300 de ani – acelea de natiune, de egalitate, de progres, de pace, de ordine rationala a cunoasterii si a societatii etc. – sunt astazi bunuri comune si „valori universale“ care se autoperpetueaza în lumea civilizata si se difuzeaza în restul lumii prin alte mijloace decît cele pe care le-a valorizat „cultura mare“. Astazi, fiecare cetatean se naste si creste în spiritul acestor valori în mod firesc, fara a mai fi nevoie sa si le însuseasca prin intermediul culturii sau al educatiei.

Cultura traditionala si principala ei modalitate de manifestare, educatia, si-au facut datoria: au creat statul modern, institutiile acestuia si modalitatile lui de legitimare. Si, în mod firesc, e momentul sa-si încredinteze mandatul progeniturilor lor. Prin urmare, nu cartea, ci programele institutionale sînt cele care vor asigura functia „culturalizatoare“ a zilei de mîine. La rîndul lor, aceste programe se vor exprima în niste scheme – simple, scurte si usor de asimilat – aplicabile imediat („în timp real“).

Cartea va fi pusa sub semnul a doua determinatii care vor functiona ca diferentiatori sociali: posibilitatea de a o achizitiona (pretul si limitarea circulatiei) si timpul necesar pentru a o aprofunda.

Ca domeniu al consumului privat, cartea va fi un bun printre altele al ofertei economice (la fel ca si bomboanele sau parfumurile de un anumit tip).

Educatia, la rîndul ei, se va reduce la asimilarea unor scheme clare si, mai ales, functionale. Restul îl va face – difuz, dar eficient – lumea în care traim. Cultura si, odata cu ea, cartea au devenit facultative.

Modernitatea si-a propus sa realizeze o lume întemeiata pe principiile ratiunii; contemporaneitatea a obiectivat (în tehnica, administratie etc.) ceea ce anterior ratiunea revendicase ca teritoriu al sau.

În acest sens, astazi actualizarea ratiunii nu mai e nici un proiect individual, nici unul colectiv – ci un dat factic (întrupat de un obiect sau de o institutie) printre alte date factice într-o lume care nu mai e expresia ratiunii, ci o suma de lucruri dintre care unele sînt depozitarele (lipsite de memorie) ale ratiunii, iar altele sînt pur si simplu.

Or, cultivarea ratiunii are sens doar daca lumea e de esenta rationala. Daca nu, ratiunea devine secunda, pentru ca nu mai e nimic de înteles – ci doar de actionat si de folosit –, iar locul întelegerii e luat de lupta pentru existenta.

În acest context, locul educatiei si al cartii îl iau experienta i-mediata si feedback-ul permanent cu realitatea. Cîteva zile la rînd am privit, pe fereastra, modul în care erau împachetate cartile din libraria orasului si-mi spuneam ca una din principalele legi ale ecologiei e aceasta: restrîngerea arealului duce progresiv la disparitia speciei. Si mi se parea ca noi toti, cei ce-am crezut si mai credem în carte, sîntem niste condamnati cu suspendare.

S-o spunem ca si stoicii: daca e în mersul lumii, n-avem de ce sa fim tristi.

Mihai Maci

Anunțuri
 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s